​نمای شیشه

زمانی که نمای یک ساختمان دارای پوششی با حداقل ۶۰ درصد از شیشه باشد، در این صورت این نما را نمای شیشه‌ای می گویند.
نمای شیشه عایق و کنترل کننده بسیاری از صداهای محیطی است و تنوع رنگ و مدل بسیار زیادی دارد. در مقایسه نمای شیشه با دیگر نماهای ساختمانی بهتر است بدانیم که نمای شیشه نسبت به مصالح ساختمانی دیگر اضافات کمتری هم دارد.
در واقع نمای شیشه‌ای امروزه یکی از نماهای مدرنی است که برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد را در ساختمان‌های اداری و تجاری داشته و کمتر برای نماهای مسکونی به کار گرفته می‌شود و در صورت استفاده از آنها در نمای مسکونی با نمای سنگ یا ترموود ترکیب می‌شود تا در کنار زیبایی که به همراه دارد محیط ساختمان نیز پوشیده باشد. با توجه به استفاده‌ی این نوع نما از شیشه و آلومینیوم ویژگی‌های منحصر به فردی را نیز به همراه دارد. استفاده از نماهای شیشه‌ای مدرن موجب شده تا ساکنان بتوانند از حداکثر نور و روشنایی روز استفاده کنند.
علاوه بر این از دیگر مزایای استفاده از نماهای شیشه‌ای مدرن آن است که کمک می‌کند تا ایمنی ساختمان بالاتر رفته و بنا عایق صدا نیز داشته باشد. تنوع در رنگ و جلوگیری از عبور اشعه ماوراء بنفش خورشید و استفاده از انرژی خورشید نیز از دیگر مزایای نماهای شیشه‌ای مدرن است. این روزها استفاده از نماهای شیشه‌ای با رنگ‌های مات و آینه گون نیز به لیست نماهای شیشه‌ای پر طرفدار اضافه شده است. 

با گسترش استفاده از شیشه‌های رفلکس استفاده از این نوع شیشه‌ها در نمای ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها نیز امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و همانطور که اشاره کردیم، استفاده از نماهای شیشه ای علاوه بر زیبائی ظاهری، امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز و نور خورشید را نیز فراهم می‌کنند. در ادامه به انواع نماهای شیشه‌ای  مدرن و مزایای آنها می‌پردازیم.

نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن با ترکیبی از پروفیل آلومینیومی به عنوان سازه و لاستیک‌های آب بندی و هوابندی و اتصالات نصب است. طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع کرتین وال به این صورت است که در نمای کرتین وال شیشه‌ای انواع ضخامت های شیشه دوجداره از ۱۸ تا ۴۰ میلیمتر قابل نصب است.
یکی از مزیت‌هایی که نمای کرتین وال دارد، قابلیت محاسبه فشار باد و فشار بار مرده بر روی نمای ساختمان به کمک نرم افزارهای اختصاصی است که ایمنی این نوع نمای شیشه‌ای را در برابر خطرات جوی و  طبیعی بسیار بالا می‌برد. علاوه بر این عدم ورود رطوبت و سر و صدا، قابلیت بهره گیری از شیشه دو یا سه جداره، قابلیت بهره گیری از در پوش‌های گوناگون، قابلیت عملیاتی کردن به طور کاملا آلومینیومی، نداشتن محدودیت رنگ و عایق حرارتی بودن این نوع نما نیز از دیگر مزیت‌های آن به حساب می‌آید.
نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای از نوع کرتین وال به این صورت است که در این نوع نماهای شیشه‌ای مدرن ابتدا پروفیل‌های عمودی آلومینیومی معروف به مولیون، توسط براکت‌های مخصوص و رولبولت یا جوش به سازه ساختمان متصل شده و پس از آن پروفیل‌های عمودی که با نام “ترنزوم” نیز شناخته شده هستند، توسط لقمه‌های مخصوص بر روی پروفیل‌های عمودی قرار گرفته  و نصب می‌شوند. از نمای کرتین وال در نمای شیشه‌ای ویلا نیز استفاده می‌شود.

در طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع اسپایدر شیشه لمینت شده‌ای وجود دارد که شامل دو لایه شیشه سکوریت ۶ میلیمتر فلوت استاندارد درجه یک است و در لایه طلقی ۱/۵۲ میلیمتر و در بین دو شیشه سکوریت قرار می‌گیرد.
نمای شیشه‌ای اسپایدر در فروشگاه‌ها و در نماهای تجاری کاربرد بسیار زیادی دارد که با رشد نماهای شیشه‌ای مدرن در ساختمان سازی، نمای شیشه‌ای اسپایدر توانسته کمترین میزان استفاده از فریم و فلزات و بالاترین میزان ایمنی  را فراهم کند.
نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای از نوع اسپایدر به این صورت است که قطعاتی مانند چنگک وجود دارند که شیشه‌های نما را در کنار یکدیگر نگهداری می‌کنند. در نمای شیشه‌ای اسپایدر ستون‌ها و کلیه قطعات نمایان است و همین موضوع زیبایی خاصی را به این نوع نماهای شیشه‌ای مدرن می‌دهد و به همین دلیل هم در طراحی نمای شیشه‌ای ویلا از نمای شیشه‌ای اسپایدر هم استفاده می‌شود.
نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر به این صورت است که ستون‌ها هم می‌توانند به صورت شیشه‌ای پیاده شوند و این طراحی کمک می‌کند تا بیشترین میزان شفافیت و بیشترین استفاده از شیشه در نمای ساختمان به وجود بیاید به همین دلیل هم از این نوع نماهای شیشه‌ای مدرن به خصوص با ابعاد شیشه‌های بزرگ در فروشگاه‌ها و مراکز تجاری استفاده می‌شود. از مزایای نمای شیشه‌ای اسپایدر می‌توان به انعطاف پذیری، شفافیت، نصب و نگهداری آسان، دوام بالا، ضد زنگ بودن و ظاهر زیبای آن اشاره کرد.

​نمای کرتین وال

​نمای شیشه ای اسپایدر

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید
برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نمای بدون قاب (Frameless)

نمای فریم لس، یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمانی است و علاوه بر زیبایی، ایزولاسیون بالا، نصب ساده و بارگذاری مناسب را به صورت توأمان داراست. نمای فریم لس همان‌طور که از نامش نیز پیداست، از کمترین میزان قاب‌بندی برخوردار است و بیشترین سطح نمایش شیشه را دارد. در طراحی این سیستم، آلومینیوم با ظرافت خاصی در کنار شیشه قرار می‌گیرد و زیبایی مدرن و مینیمالی را به نمای ساختمان‌ها می‌بخشد. همچنین، پنجره‌های بازشوی این نما نیز از منظر چشم خارجی قابل دیدن نیست، و همین ویژگی باعث شده تا سیستم نمای فریم لس مورد توجه اکثر طراحان ساختمان قرار گیرد.

یکی دیگر از زیباترین و مطمئن‌ترین نماهای ساختمانی برای ساختمان‌های کوتاه‌مرتبه، نمای شیشه‌ای فریم‌لس U-Channel است که از ترکیب پروفیل‌های لامل (عمودی) و ترنزوم (افقی) و شیشه‌های دو یا سه‌جداره ساخته می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های این نوع از نمای شیشه‌ای نصب مدول‌های شیشه‌ای بدون نیاز به فریم خاص از قسمت بیرون سازه است که یک نمای بدون فریم را ایجاد می‌کند.
اصطلاح U-Channel در این نوع از نمای شیشه‌ای، به خاطر استفاده از اسپایسر ویژه‌ای مابین لایه‌های شیشه‌های دو یا سه‌جداره است که امکان نصب مدول‌های شیشه‌ای به لامل‌های عمودی و افقی را فراهم می‌نماید.

سیستم U-Channel

سیستم قاب دار (Face Cap)

در روش کرتین‌وال فیس‌کپ زیرسازی توسط پروفیل‌های عمودی و افقی مرسوم به ترنسم و مولیون که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می‌دهند انجام می‌شود. شیشه‌ها مستقیماً بر روی ساختار لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری آن را از بیرون بر روی لامل آلمینیومی محکم می‌کند و به جهت زیبایی کار فیس‌کپ‌هایی با عرض مشخص اما طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید