انواع درب‌ شیشه ای

انواع درب‌  شیشه ای

احتمالاً شما نیز، انواع درب‌ شیشه‌ای سکوریت را در فضاهای مختلفی دیده‌اید. درب  شیشه‌ای از متنوع‌ترین و پرکاربردترین درب‌ های سکوریت استفاده‌شده در انواع ساختمان‌ها هستند که عموماً در بین فضای داخل و خارج ساختمان قرار می‌گیرند و فضای کوچکی را اشغال می‌کنند. این درها، انواع مختلفی دارند و می‌توانند با حرکت خطی و زاویه‌ای در مکان‌های مختلف قرار بگیرند. درهای شیشه را از ساختمان‌های مسکونی و مجتمع‌ها گرفته، تا ادارات، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره می‌توانیم ببینیم.

اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی را بر روی این درب‌ها اعمال کنیم، می‌توانیم آن‌ها را به دسته خودکار و یا دستی تقسیم کنیم. در یک تقسیم‌بندی دیگر می‌توانیم نحوه باز شدن درها را موردبررسی قرار دهیم و در این دسته‌بندی، دسته اول درهایی هستند که لولایی‌اند و به صورتی باز می‌شوند که یک ربع دایره را برای باز و بسته شدن طی می‌کند و در توسط لولا به دیوار متصل شده‌اند. دسته بعدی درب‌ هایی هستند که بر روی یک ریل سوار می‌شوند و به آن‌ها درهای ریلی گفته می‌شود و در این نوع درهای شیشه در داخل یک ریل قرار دارند و درون آن جابه‌جا می‌شوند. درنهایت توسط جابجا شدن شیشه در آن ریل‌ها می‌توان در را باز و بسته کرد.

البته لازم است بدانید که انواع درب‌های شیشه سکوریتکشویی و لولایی، می‌توانند برقی و یا دستی باشند. درب‌های شیشه‌ای دستی، پراستفاده‌ترین درب‌های استفاده‌شده در فضاهای غیرمسکونی هستند. این نوع درب‌ها که بسیار کاربردی و پرطرفدارند، در تمام دنیا استفاده می‌شوند و از قدیم‌الایام نیز استفاده از این درها رایج بوده است. ناگفته نماند که در طی گذشت زمان طراحی این درها دچار تغییرات و تحولاتی شده‌اند. در ادامه به انواع درب‌های شیشه‌ای، اشاره می‌شود.

 

درب شیشه‌ای دستی

درب‌های شیشه دستی را تقریباً می‌توانیم در هر فضای ببینیم. این درب‌ شیشه سکوریت که عموماً از شیشه سکوریت ساخته‌شده‌اند، می‌توانند به‌صورت پارتیشن در بین فضاها قرار بگیرد و یک در متحرک در میان آن‌ها باشد، که با فشار دادن یا کشیدن توسط افراد، آن درباز و بسته شود. متریال و وسایلی که در درب‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود، به فضایی که درب در آن نصب می‌شود و همچنین کیفیت ساخت وسایل بستگی دارد.

 

درب شیشه‌ای سکوریت ریلی

شیشه ریلی سکوریت را می‌توانیم در برخی از مغازه‌ها ببینیم که با برچسب "در را به‌طرف راست / چپ بکشید" مشخص‌شده است. این درب‌ها بر روی ریلی که در داخل آن قرارگرفته‌اند، جابجا و باز و بسته می‌شود.

درهای شیشه ریلی را می‌توان توسط تجهیزات پیشرفته‌تری برقی کرد و یا به آن سنسوری متصل کرد که با تشخیص افراد و اجسام در جلوی این حس‌گر، درب به‌صورت خودکار باز و سپس بسته شود. یکی از مزایایی که درب شیشه‌ای ریلی نسبت به درب شیشه دستی دارد، این است که این نوع درها به علت وجود ریلی که در بالا و پایین آن نصب‌شده است افتادگی پیدا نخواهند کرد. این درب‌ها در داخل این ریل‌ها می‌لغزند و تقریباً استهلاک آن‌ها کمترین نوع استهلاک درب‌های شیشه‌ای است.

 

انواع درب شیشه ای

 

درب‌ کشویی سکوریت

درب‌ کشویی سکوریت ، می‌تواند نوع دستی و یا برقی داشته باشند و گزینه مناسبی برای استفاده در فضاهای کوچکی که جای زیادی برای مانوری در ندارند، است. در چنین فضاهای کوچکی، طراحان استفاده از درب کشویی سکوریت را پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و همچنین می‌تواند فضا را مرتب‌تر و زیباتر جلوه دهد.

در درب‌های کشویی می‌توان از استیل و آلومینیوم استفاده کرد و در را از حالت سادگی زیاد، نجات داد! شیشه داخل در نیز می‌تواند از نوع شیشه سکوریت ساده، طرح دار و یا رنگی باشد، که هرکدام در دکوراسیون و چیدمان مشخصی کاربردی و زیبا می‌شوند.

طبیعی است که هر چه ابزار و یراق بیشتری برای درب‌ کشویی سکوریت شیشه ای  استفاده شود، هزینه نصب در نیز بیشتر می‌شود. همچنین نوع شیشه و نوع ابزارهای به‌کاررفته در درب‌های کشویی (و انواع دیگر درب‌های شیشه‌ای)، بر روی قیمت این درها تأثیرگذار هستند. نکته دیگری که بر روی قیمت این نوع درب‌ها تأثیر می‌گذارد. مساحت در و شیشه‌های اطراف آن است. طبیعی است که هرچقدر متراژ بیشتر باشد، هزینه خرید و نصب در نیز بیشتر می‌شود.

 

درب‌ شیشه‌ای سکوریت خودکار

درب شیشه‌ای سکوریت خودکار یا درب شیشه ای اتوماتیک درب‌های هستند که عموماً در ورودی فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، هتل‌ها و غیره آن‌ها را می‌بینیم. این درب ها شیشه ای  حسگری در بالای خوددارند، که افراد و اجسام را تشخیص می‌دهند. با تشخیص فرد در فضایی که حس‌گر، آن فضا را زیر نظر دارد، درب به‌صورت خودکار باز می‌شود و پس‌ازاینکه فرد از آن فضای حس‌گر عبور کند، دربسته می‌شود.

این درب‌ها مزایای مخصوص به خود رادارند و عموماً در فضاهایی که رفت‌وآمد در آن‌ها بیشتر است و همچنین ذخیره انرژی و کاهش تلفات انرژی برای ما مهم است، از این نوع درب‌ها استفاده می‌شود.

درب‌ شیشه سکوریت خودکار  اتوماتیک نیز انواع مختلفی دارند که ساده‌ترین نوع آن‌ها، درب شیشه‌ای کشویی است، که هنگامی‌که جسم را تشخیص می‌دهد، درب‌های قرارگرفته در چارچوب، به طرفین می‌روند و درباز می‌شود. طبیعتاً استفاده از درب‌های شیشه‌ای خودکار رفت‌وآمد را تسهیل می‌کند و همچنین برای افراد استفاده از آن‌ها آسان‌تر است. ولی در فضاهایی که رفت‌وآمد در آن‌ها کمتر است، بهتر است که هزینه اضافی برای خرید این‌چنین درهایی صرف نشود.

علاوه بر آن، این درب ها مصرف برق نیز دارند و آن خود می‌تواند یک هزینه اضافی باشد. بااین‌حال، در برخی از مواقع، این هزینه‌ها در بلندمدت جبران شده و همچنین استفاده از درب برقی شیشه‌ای خودکار کاربردی‌تر و به‌صرفه خواهد بود.

 

بهترین مدل درب شیشه ای

 

انواع شیشه‌های به‌کاررفته در درب‌های شیشه‌ای

شیشه‌ها را می‌توان به دو نوع شیشه معمولی وشیشه  سکوریت تقسیم کرد. شیشه‌های معمولی همان شیشه‌هایی معمولی هستند که در تصورات ما قرار دارند! این شیشه‌ها با ضربه‌ای به‌اندازه کافی محکم، می‌شکنند و خورد می‌شوند. این شیشه‌های معمولی را می‌توانیم در پنجره خانه‌ها و یا در برخی از درب‌ها ببینیم.

این روزها برای استفاده از شیشه به‌عنوان درب، از شیشه سکوریت استفاده می‌شود. حال این سؤال مطرح می‌شود که شیشه سکوریت چیست و چه تفاوتی با شیشه‌های معمولی دارد؟ شیشه سکوریت، شیشه است که مقاومت بسیار بالایی دارد و همچنین ایمن‌تر از شیشه معمولی است و حتی می‌توان گفت، بی‌ضررترین نوع شیشه هستند و تنوع بالایی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف دارند.

این شیشه‌ها در شرایط خاصی ساخته‌شده‌اند و در دمای بالا شکل و حالت گرفتند. در حالت‌هایی که این شیشه‌ها ترک بخورند یا بشکنند، شیشه‌ها به قطعات ریز تقسیم نمی‌شود و آن‌ها به‌صورت یکپارچه خورد می‌شوند و بر روی زمین نمی‌ریزند!

در دنیای امروز، شیشه  سکوریت، کاربرد بسیار زیادی در ساخت درب‌های شیشه‌ای دارد. وقتی این نوع شیشه در ساخت درب‌  شیشه‌ای استفاده می‌شود، مزیت مهمی ساخته می‌شود! و این مزیت مهم امنیت استفاده از این درها، در مکان‌های پر رفت‌وآمد و حتی کم رفت‌وآمد است. به‌عبارت‌دیگر شیشه‌های سکوریت، در صورت شکسته شدن، کمترین آسیب‌رسانی را برای افراد دارند. از طرفی دیگر شیشه‌های سکوریت را می‌توان با طرح‌های مختلف مانند طرح‌های سند بلاست و همچنین رنگ‌های مختلف حالت‌دهی کرد و زیبایی به آن‌ها بخشید که هر طرح برای یک فضا مناسب خواهد بود.

 

مراحل نصب درب‌  شیشه‌ای

درب‌های شیشه‌ای پس از نیازسنجی، طراحی و انتخاب ویژگی‌های مدنظر شما، طی مراحلی تولید می‌شود و پس‌ازآن نوبت به نصب درب، در محله در نظر گرفته‌شده است. مراحل تولید و نصب و همچنین جابجایی این درها، باید به عهده کارشناسان این زمینه باشد تا به‌درستی تمامی مراحل انجام پذیرد.

برای مثال در مرحله تولید، تمامی مراحل لازم برای ساخت یک شیشه سکوریت انجام شود. در هنگام جابجایی تمام موارد لازم برای حفاظت از شیشه در نظر گرفته شود تا در هنگام حمل‌ونقل، درب و شیشه‌ها، دچار شکستگی و آسیب‌دیدگی نگردد. همچنین برای نصب درب شیشه‌ای، باید افرادی شیشه‌ها را نصب کنند، که تجربه نصت این‌گونه درها را داشته باشند و البته که در این زمینه مهارت کافی را داشته باشند. بدین طریق، درب به‌درستی تنظیم می‌شود و کارایی بالایی خواهد داشت.

 

کاربرد ویژه استفاده از درب‌های شیشه‌ای

کاربردهای استفاده از انواع درب‌های شیشه‌ای را می‌توانیم در هر مکان و هر فضایی ببینیم. روزانه این درب‌های سکوریت را به‌صورت خودکار و دستی، در ساختمان‌ها، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و ... می‌بینیم. این امر به علت کاربرد زیاد درب‌های شیشه‌ای است، که استفاده از آن را در فضاهای مختلف میسر کرده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، می‌توانید در داخل منزل خودتان نیز از درب شیشه سکوریت، استفاده کنید. یکی از استفاده‌های جذاب درب‌ه  شیشه‌ای درب شیشه  حمام است. اگر دریکی از اتاق‌های منزلتان فضای دارید که در آن کابین دوش قرارگرفته و یا وان و یا دوشی در آن فضا قرار دارد (و یا می‌توانید در آن فضا این‌چنین محیطی را به وجود آورید)، می‌توانید درب شیشه‌ای در جلوی آن بگذارید. حال می‌توانید به این فکر کنید که به‌وسیله یک درب شیشه جذاب (و البته یک دوش یا وان!) فضای منزلتان را زیباتر کنید و یک حمام مدرن در اتاق مسترتان داشته باشید.

درب‌ شیشه سکوریت که برای حمام استفاده می‌شود، ویژگی‌هایی مطابق با نظر مشتریان را می‌توان در آن‌ها پیاده‌سازی کرد. برای مثال حمامتان می‌تواند درب بافریم یا بدون فریم داشته باشد و یا اینکه طرح‌های مختلفی بر روی شیشه به‌وسیله سند بلاست طراحی شود و یا اینکه رنگ خاصی داشته باشد و یا هیچ‌کدام را نداشته باشد.

اگر به دنبال آن هستید که منزل خود را بازسازی کنید و یک جلوه‌ای زیبا به آن ببخشید می‌توانید به حمام و درب‌های شیشه‌ای جذابش فکر کنید و نمونه‌های آن را مشاهده کنید. شاید در میان آن‌ها، نمونه وجود داشته باشد که بتواند نظر شمارا جلب کند.

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها